Loading...
Reviews2018-06-06T13:58:49+00:00

Egbert Berkhoff, directeur NNEK

Voor vermogensbeheerder het Noordnederlands Effektenkantoor (NNEK) heeft EersteStap de klantreis ontwikkeld, volgens directeur Egbert Berkhoff heeft dat veel voordelen opgeleverd: “We zijn begonnen met het online aanvragen van een beleggingsrekening door de adviseur van de klant. Inmiddels doorloopt 75 procent van onze nieuwe klanten de digitale reis. We besparen daar veel tijd mee, de aanpak heeft een moderne uitstraling, de betrouwbaarheid van gevalideerde gegevens is groot, te veel voordelen om op te noemen.

Wij hebben EersteStap ingeschakeld omdat zij al jaren verfrissende ondernemers zijn in de financiële sector, wij hebben regelmatig contact met hen en we sparren over de versimpeling, over klantgedrag en positieve beïnvloeding en verleiding.”

De implementatie was op zich een lastig traject. Vermogensopbouw is een apart proces met andere regelgeving en vaak een ‘ver van je bed’-show. “Daar hebben we ons enigszins op verkeken. Maar door goed te blijven communiceren en het ambitieniveau hoog te houden is er wel iets moois ontstaan.”

Berkhoff beveelt EersteStap graag aan: “Het zijn ‘gewoon goeie gasten’, ze weten waar het over gaat en wat er leeft bij de klant. Het zijn ‘blijvertjes in de sector’. Voordeel is ook dat het geen IT-bedrijf is dat uren komt draaien. Daar zijn er genoeg van.”

Marga Lankreijer, Independer

Voor Independer heeft Eerstestap een online kennistest ontwikkeld voor de hypotheek execution only module. Marga Lankreijer van Independer was verantwoordelijk voor dat traject: “Die kennistest is niet zomaar een test, hij is ingestoken om zo goed mogelijk te bepalen of een klant ons bedieningsconcept, zelf een hypotheek afsluiten, aan kan en of hij de risico’s hiervan ook heeft begrepen. Dit wordt ondersteund door een tweetal video’s. Eerstestap heeft de flowmanager voor deze kennistest zo aangepast, dat we verschillende klanten ook verschillende vragen kunnen aanbieden, en we direct weten of een klant ‘geslaagd’ is of niet.”

Eerstestap is ingeschakeld omdat er behoefte ontstond aan het maken van een online kennistest, waarbij Independer synergie zag tussen het opleiden en voorbereiden van klanten en het testen van deze kennis bij klanten. “Voor de klanten betekende dit allereerst een versneld proces. De klant weet direct dat hij een veilige kennistest kan maken en of hij of zij geslaagd is. Met de informatie die de klant voorafgaand aan de test ziet, kan de klant betere keuzes maken of hij de risico’s die hij loopt begrijpt en goed kan inschatten.

Het versnelde proces voor de klant werkt ook door op de processen binnen de hypotheekafdeling. Verder hebben we door het concept op deze manier neer te zetten, niet zozeer de techniek, maar vooral door de door ons bepaalde kaders en het volledige proces van de test, meer aanbieders kunnen overtuigen om met ons in execution only samen te werken. Ik denk zelfs dat we hiermee een standaard in de markt hebben ontwikkeld.”

De implementatie en de koppeling aan de systemen van Independer ging in algemene zin prima. Lankreijer: “Ik beveel Eerstestap graag aan want de manier van samenwerking bevalt, deze is toegankelijk, professioneel.”

Independer | Eerstestap
Rabobank | Eerstestap

John Smits Rabobank

Voor Rabobank heeft EersteStap een online oriëntatieplatform ontwikkeld voor bedrijfspensioenen. De werkgever kan zich online door middel van een aantal instructievideo’s oriënteren op de pensioen mogelijkheden voor zijn werknemers. Omdat RABO een efficiency-slag en daarmee kostenverlaging wilde realiseren werd EersteStap ingeschakeld. Volgens John Smits, bij RABO verantwoordelijk voor het traject, werkt dat in het algemeen zeer goed: “Er moet nog een optimalisatie volgens, maar het bespaart nu zo’n een á twee afspraken per klant. Dat scheelt dus enorm veel reistijd. Bovendien zijn essentiële gegevens van de klant al bekend in het dossier.”

Wat levert het platform op aan RABO, los van de eerste tijdsbesparing? “We lopen voorop met deze aanpak, en door het verder te ontwikkelen kunnen we nog veel meer efficiency-slagen maken. EersteStap heeft voor ons het platform voor digitale oriëntatie door nieuwe klanten geleverd, maar ook het platform voor onderhoud bestaande klanten en het online verlengen. Bestaande klanten bezoeken we niet meer voor onderhoudsafspraken, maar die spreken we via videochats. Ook dat bespaart steeds meer tijd. Het voordeel is dat onze adviseurs meer kunnen doen voor meer klanten in dezelfde tijd.

De implementatie was redelijk eenvoudig, er was goede begeleiding. Het platform van EersteStap is gekoppeld aan Rabobank.nl en wordt gehost door EersteStap. Zij hebben het hele IT-stuk uit handen genomen en het heeft nauwelijks impact gehad op onze IT-afdeling. Wat mij betreft is het een professionele proactieve organisatie die de afspraken goed nakomt.”